Ημερολόγιο

Οκτώβριος 2017 Νοέμβριος 2017 Δεκέμβριος 2017
Κυ Δε Τρ Τε Πέ Πα Σα
1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30

Από τον Ξύνδα στο Σαμάρα

Flora_Mirabilis

Αρχική Αίθουσα Εκδηλώσεων Νέα - Εκδηλώσεις Ανακοινώσεις Συνεχίζεται ο κύκλος διαλέξεων για την επέτειο των 200 ετών από τη γέννηση των Βέρντι και Βάγκνερ - Διάλεξη του Π. Βλαγκόπουλου
Συνεχίζεται ο κύκλος διαλέξεων για την επέτειο των 200 ετών από τη γέννηση των Βέρντι και Βάγκνερ - Διάλεξη του Π. Βλαγκόπουλου

Συνεχίζεται ο κύκλος διαλέξεων για την επέτειο των 200 ετών από τη γέννηση των Βέρντι και Βάγκνερ

Η Φιλαρμονική Εταιρεία Κερκύρας συνεχίζει τον κύκλο των τεσσάρων διαλέξεων, με τις οποίες τιμά τη φετινή επέτειο των 200 ετών (1813-2013) από τη γέννηση των κορυφαίων μελοδραματικών μουσουργών Τζουζέπε Βέρντι (1813-1901) και Ρίχαρντ Βάγκνερ (1813-1883).

Η δεύτερη διάλεξη του κύκλου θα πραγματοποιηθεί στις 13 Νοεμβρίου 2013 και φιλοξενεί τον επικουρο καθηγητή του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Ιονίου Πανεπιστημίου, κ. Πάνο Βλαγκόπουλο. Τίτλος της διάλεξης είναι «Finger’ conviene: Οι μουσικές των «Άλλων» στον Οθέλλο του Verdi».

Ο Οθέλλος δεν ήταν Ενετός, αλλά μια απειλητική μορφή «Άλλου» στους κόλπους της Ευρωπαϊκής κοινωνίας του 16ου αιώνα· με ρόλο την αντιμετώπιση ενός ακόμη απειλητικότερου «Άλλου», των μωαμεθανών Τούρκων. Στο λιμπρέτο του Boito ο Ιάγος αποκτά μεφιστοφελικές διαστάσεις, και τα δεινά του Οθέλλου είναι αντάξια ενός γνήσιου εκπροσώπου του Σατανά επί της γης: το αντι-Credo του Ιάγου στην αρχή της 2ης πράξης, προσθήκη του Boito που απουσίαζε από το σαιξπηρικό κείμενο, θα μπορούσε κάλλιστα να προέρχεται από τα χείλη του Μεφιστοφελή στην ομώνυμη όπερα του Boito (1868).

Στο οριενταλιστικό κλίμα του τέλους του 19ου αιώνα, ο ανταγωνισμός του Ιάγου με τον Οθέλλο έχει ως τελικό αντικείμενο τη θέση του Διοικητή της Κύπρου (τα ρατσιστικά σχόλια για τα χοντρά χείλη του νεγροειδούς Οθέλλου προέρχονται στην όπερα από τον Ιάγο, και όχι τον κοινό Roderigo, όπως στο ομότιτλο σαιξπηρικό δράμα). Η Ευρώπη ανοίγεται στο εξωτικό, όχι για να το κατακτήσει, όπως πριν, αλλά για να το αφομοιώσει - με την έννοια που και ο Οθέλλος δεν είναι παρά ένας αφομοιωμένος Ενετός. Στο πλαίσιο αυτό έχει ενδιαφέρον μια λεπτομέρεια σχετική με την ορχηστρική σουΐτα που προσέθεσε ο Verdi για την παρισινή πρεμιέρα του Οθέλλου (1894). Ο Verdi προτίμησε να αντλήσει το υλικό για τις μουσικές των «Άλλων» είτε από το διασημότερο έργο του μουσικού οριενταλισμού, την Έρημο του Félicien David (1844), είτε να το επινοήσει ο ίδιος.

Η διάλεξη του κ. Πάνου Βλαγκόπουλου θα πραγματοποιηθεί την Τετάρτη, 13 Νοεμβρίου 2013 και ώρα 20.30 στην Αίθουσα Εκδηλώσεων της ΦΕΚ.

Οι επόμενοι ομιλητές του κύκλου θα είναι: στις 4 Δεκεμβρίου η κ. Στέλλα Κουρμπανά («Ο Βάγκνερ στην ελληνική λογοτεχνία του 19ου αιώνα: Βιζυηνός, Καβάφης») και στις 18 Δεκεμβρίου ο κ. Χάρης Ξανθουδάκης («Από τη Ρέα του Σαμάρα στην Αδελφή Βεατρίκη του Μητρόπουλου: Μια ελληνική πορεία στο δρόμο του βαγκνερισμού»).