Ημερολόγιο

Ιούλιος 2017 Αύγουστος 2017 Σεπτέμβριος 2017
Κυ Δε Τρ Τε Πέ Πα Σα
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31

Από τον Ξύνδα στο Σαμάρα

Flora_Mirabilis

Αρχική Νέα - Εκδηλώσεις Aνακοινώσεις Ανακοινώσεις Μουσικό σημείωμα της μαθήτριας Μαριαλένας Ραράκου για τον W. A. Mozart
Μουσικό σημείωμα της μαθήτριας Μαριαλένας Ραράκου για τον W. A. Mozart

Wolfgang Amadeus MOZART (1756-1791)

mozart

Ο Μότσαρτ ήταν ένας πολύ μεγάλος μουσικός που έζησε εκείνη την περίοδο που ονομάζουμε περίοδο της ‘Κλασικής Μουσικής’, μιλάμε δηλαδή για τον 18ο αιώνα. 


    
Ο Μότσαρτ γεννήθηκε το 1756 στο Σάλτσμπουργκ της Αυστρίας. Ήταν αυτό που λέμε ‘παιδί-θαύμα’. Από 5 ετών έπαιζε πιάνο και βιολί και συνέθετε μουσική. Λέγεται μάλιστα πως σ’ αυτήν την ηλικία συνέθεσε την πρώτη του όπερα! Ο πατέρας του –μουσικός κι αυτός και δάσκαλός του– θέλησε να κάνει τον γιο του γνωστό σε όλη την Ευρώπη. Έτσι ο Μότσαρτ πέρασε τα παιδικά του χρόνια ταξιδεύοντας συνεχώς και κάνοντας επίδειξη των αξιοθαύμαστων μουσικών του ικανοτήτων στα παλάτια και τα σαλόνια της Ευρώπης. Όταν μεγάλωσε άφησε το Σάλτσμπουργκ κι εγκαταστάθηκε μόνιμα πια στη Βιέννη (κέντρο των τεχνών την εποχή εκείνη). Εκεί συνέχισε να εργάζεται ως συνθέτης.

Ο Μότσαρτ έγραψε εκατοντάδες έργα. Ανάμεσα σ’ αυτά περιλαμβάνονται:

  • 41 Συμφωνίες – Η συμφωνία είναι έργο για μεγάλη ορχήστρα, διάρκειας περίπου 40 λεπτών που χωρίζεται σε 3 ή 4 μέρη. Το πρώτο μέρος είναι γρήγορο, το δεύτερο αργό και το τρίτο πάλι γρήγορο. Η πιο γνωστή του συμφωνία είναι η συμφωνία Νο 40.
  • 21 κοντσέρτα για πιάνο και 5 κοντσέρτα για βιολί – Το κοντσέρτο της κλασικής περιόδου είναι έργο για όργανο σόλο και ορχήστρα. Το σόλο όργανο, το οποίο μπορεί να είναι οποιοδήποτε όργανο, και η ορχήστρα βρίσκονται σε διάλογο ή σε αντιπαράθεση. Κατά κάποιο τρόπο συναγωνίζονται το ένα το άλλο. Η ίδια η λέξη κοντσέρτο (concerto) είναι Ιταλική και προέρχεται από το ρήμα concertare που σημαίνει συναγωνίζομαι. Έτσι λοιπόν, άλλοτε παίζει μονάχα το σόλο όργανο, άλλοτε μόνο η ορχήστρα, αλλά στο μεγαλύτερο μέρος παίζουν και τα δύο μαζί. Ένα κοντσέρτο χωρίζεται όπως και η συμφωνία σε τρία μέρη (γρήγορο-αργό-γρήγορο).
  • Όπερες – Οι σπουδαιότερες όπερες του Μότσαρτ είναι ο ‘Ντον Τζιοβάννι’, ‘Οι γάμοι του Φίγκαρο’ και ο ‘Μαγικός αυλός’. Τα θέματά τους είναι συμβολικά και φιλοσοφικά. Στις όπερές του υπάρχει μια ρεαλιστική αναπαράσταση της δράσης. Η μουσική στις όπερες αυτές λειτουργεί για πρώτη φορά όπως θα λειτουργούσε η μουσική για μια κινηματογραφική ταινία. Ο Μότσαρτ χρησιμοποιεί τα μουσικά όργανα σαν να είναι κι αυτά κινηματογραφικοί ρόλοι, και τα βάζει να ‘συνομιλούν’ μεταξύ τους.
  • Έργα μουσικής δωματίου – Η μουσική δωματίου είναι μουσική που παίζεται με λίγα όργανα (2 έως 8) έτσι ώστε να χωράνε σε ένα δωμάτιο. Έτσι έχουμε: ντουέτο (πχ βιολί και πιάνο), τρίο (πχ βιολί, πιάνο, τσέλο), κουαρτέτο (πχ δύο βιολιά, βιόλα, τσέλο). Το τελευταίο είναι το κουιντέτο εγχόρδων. Το πιο γνωστό έργο μουσικής δωματίου του Μότσαρτ είναι η ‘Μικρή νυχτερινή μουσική’.
  • Ρέκβιεμ – Το ρέκβιεμ είναι η νεκρώσιμη ακολουθία. Πρόκειται για λειτουργία για ορχήστρα, χορωδία και σολίστες. Ο Μότσαρτ έγραψε ένα ρέκβιεμ το οποίο όμως δεν πρόλαβε να τελειώσει κι έτσι το ολοκλήρωσε ένας μαθητής του. Είναι ένα αριστουργηματικό έργο με μεγάλη δραματικότητα.

Ο Μότσαρτ πέθανε από ρευματοειδή πυρετό το 1791 σε ηλικία 36 ετών καθώς συνέθετε το ρέκβιεμ.